Sākums » E-veselība » “Benu aptieka”: Neskaidrības ap e-veselības sistēmu nostāda farmaceitus ķīlnieku lomā

“Benu aptieka”: Neskaidrības ap e-veselības sistēmu nostāda farmaceitus ķīlnieku lomā

Lai gan e-veselībai un elektroniskai recepšu apritei būtu jāatvieglo pacientu un ārstu ikdiena un jāpilnveido medicīnas pakalpojumu sniegšanas kvalitāte, tā ir nostādījusi farmaceitus ķīlnieku lomā, jo, rīkojoties atbilstoši likumdošanai, tiem jāsaskaras ar neapmierinātību gan no pacientu, gan ārstu puses, paziņojumā presei pauž aptieku tīkla “BENU Aptieka” pārstāvji. Tādēļ aptiekas aicina arī ārstus izskaidrot pacientiem jauno recepšu zāļu saņemšanas kārtību, bet pacientus – to ievērot.

“BENU Aptieka” atzīst, ka e-recepšu formātam un vienotai e-veselības sistēmai ir daudz priekšrocību – tā novērš recepšu neskaidrību un nozaudēšanas iespējamību, turklāt visiem ārstējošajiem ārstiem sniedz informāciju par to, kādas zāles pacients jau lieto, tādējādi ļaujot izvairīties no nesaderīgu zāļu izrakstīšanas. Taču diemžēl jaunā sistēma rada daudz neskaidrību, kas apgrūtina un negatīvi ietekmē farmaceitu darbu, pauž aptieku pārstāvji. Viņi norāda, ka pacienti bieži vien nav informēti par nepieciešamību uzrādīt personu apliecinošu dokumentu, lai saņemtu medikamentus, savukārt farmaceits nav tiesīgs izsniegt zāles, ja dokumenti netiek uzrādīti. Šādā situācijā farmaceits diemžēl nokļūst ķīlnieka lomā un ir spiests saskarties gan ar pacientu, gan ārstu atklāti izteiktu neapmierinātību.

Radušos situāciju komentē “BENU Aptiekas” Farmācijas daļas vadītāja Vizma Vīksna: “Ir pagājušas divas nedēļas kopš e-receptes stāšanās spēkā, tomēr ar to saistītais psiholoģiskais slogs, ar ko saskaras farmaceiti, nav mazinājies. No savas puses esam gan pauduši atbalstu jaunajai sistēmai plašsaziņas līdzekļos, gan centušies skaidrot situāciju un rast tai risinājumu, aicinājuši cilvēkus būt pacietīgiem un saprotošiem. Tomēr rezultātā saskaramies ar pārmetumiem un pat rupju attieksmi pret farmaceitu no pacientu un reizēm arī no ārstu puses. Diemžēl jāsecina, ka ir ārsti, kas neizskaidro saviem pacientiem pamata lietas par to, kā izrakstītās recepšu zāles var saņemt. Tā kā pacienti nav informēti par šo procesu, farmaceiti ir spiesti nepārtraukti to skaidrot, rezultātā saskaroties ar neapmierinātību. Tomēr arī pacientiem būtu jāsaprot, ka tā nav aptiekas izdomāta prasība, bet gan e-veselības sistēmas lietošanas nosacījumi, kas jāievēro.”

“Gribu uzsvērt, ka, neuzrādot savu personas apliecību, bet nosaucot aptiekā svešas personas kodu, nevarēs saņemt zāles, jo tas ir pretrunā ar likumdošanu un personas datu aizsardzību, turklāt tas radītu riskus sabiedrībai un veicinātu ļaunprātīgas darbības. Šāda situācija nav pieļaujama!” uzsver V. Vīksna.

“Mēs aicinām visas iesaistītās puses būt saprotošiem un rīkoties atbildīgi – ārstiem skaidrot pacientiem kārtību, kādā izrakstītās zāles ir iespējams saņemt gan pašam, gan nepieciešamības gadījumā citai personai, savukārt pacientus aicinām iepazīties ar šiem dažiem vienkāršajiem nosacījumiem, kas jāievēro zāļu saņemšanai. Tas atvieglos medikamentu iegādi pacientiem un darbu farmaceitiem, kā arī ietaupīs visu iesaistīto pušu laiku, veidojot cieņpilnu sadarbību,” pauž “BENU Aptiekas” pārstāve.

www.farmacija-mic.lv

 

Jūsu komentārs

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.Atzīmētie lauki ir obligāti *

*