Sākums » Farmācija » Darbs joprojām man patīk*
Darbs joprojām man patīk*

Darbs joprojām man patīk*

Ar SIA “Junoso” triju aptieku īpašnieci Jelgavā Jutu Vosu vienojamies, ka šie Materia Medica 2009. gada intervijā teiktie vārdi par izvēlēto profesiju ir spēkā vēl joprojām. Par mīlestību pret darbu un darbavietu liecina arī daudzas sīkas, bet pārdomātas detaļas Centra aptiekas jaunajā interjerā, kas iekārtots atbilstoši Apotheka konceptam. Šķiet, ka viss šeit pārdomāts līdz vissī­kākai nian­sei, saskaņojot ērtības ar bau­dījumu acij.

Atceros, ka iepriekšējās aptiekas mēbeles bija ar riteņiem, lai nepie­cie­šamības gadījumā iekārtojumu varētu ērti mainīt. Un, jā, Vosas kundze man apliecina, ka viņai patīk laiku pa laikam darīt ko jaunu. Centra aptiekai kopš tās uzcelšanas 1974. gadā šīs ir jau trešās pārmaiņas. Lai gan Apotheka sadarbības programmā strādāts jau vairāk nekā divus gadus, pieņemt lēmumu iekārtot aptieku atbilstoši Apotheka konceptam nav bijis viegli. Tikušas rūpīgi svērtas visas priekšā stāvošās remonta, mēbeļu, rindu reģistratora, drošības vārtu, video­novērošanas sistēmas un sortimen­ta papildināšanas izmaksas, kā arī remonta dēļ nācies slēgt aptieku uz trim nedēļām. Celtniekiem strikti ticis noteikts, ka trīs nedēļas un ne dienu ilgāk, un viss godam tā arī sanācis. Bet sirds jaunajām pārmaiņām iedegusies pēc brauciena uz Apotheka aptieku Tallinā Viru tirdzniecības centrā 2015. gada vasarā. Paticis aptiekas iekārtojums, plašums, zāļu izvietošanas un izsniegšanas robots, kā arī darbs ar e-recepti, jo Igaunijā vizmaz 96% recepšu tiek izrakstītas elek­troniski. Svarīgi arī tas, ka Apotheka ietilpst vienā no lielākajām Baltijas valstu farmācijas uzņēmumu grupām Magnum, kuras uzņēmumi darbojas Baltijas valstīs un Somijā – tas ir uzņēmums ar pieredzi un zināšanām.

Lai gan ar jauno konceptu strādāts mazāk nekā trīs mēnešus, farmaceitiem un pacientiem ir jau ko teikt. Apmeklētājiem visgrūtāk nācies pierasts pie rindu reģis­tratora sistēmas. Sākumā bijis haoss un nīgrums – kāds paņēmis numuriņu un gaida, cits tik stājas rindā pie farmaceita. To atrisinājuši tā, ka pārdevējs konsultants, kas strādā tirdzniecības zālē,  apjautājas pacientiem, vai paņemts numuriņš. Sarunas ar pacientu nu noteikti ir konfidenciālākas, jo aiz muguras nestāv nākamie, kas arī nereti iesaistījās sarunā. Arī farmaceits var pilnvērtīgāk konsultēt pacientu. Par ērtu uzlabojumu apmeklētāji atzīst jaunos tablo pie kases aparātiem, jo nu pacients pats var sekot līdzi pirkuma summai un koriģēt savu pirkuma apjomu. Jaunāki apmeklētāji ir apmierinātāki, ka nu paši var izpētīt un izlasīt visu interesējošo informāciju par līdzekļiem, kas izvietoti tirdz­niecības zālē. Kosmētikai atvēlēta atsevišķa nodaļa, ko tūlīt papildinās arī sejas ādas stāvokļa noteikšanas aparāts. Pārdevējs konsul­tants aptiekā ir jauna štata vieta, visi pārējie darbinieki ir tie paši. Juta var lepoties, ka no četriem darbiniekiem, kas Centra aptiekā konsultē pacientus, trīs ir sertificēti farmaceiti.

Sākums nav bijis viegls bet nu koncepts visiem ir tīkams, tiesa gan, farmaceitiem nu jāpierod pie jaunā izkārtojuma, kā arī tā, ka nākas iziet tirdzniecības zālē, ja pacients papildus zālēm jautā pēc uztura bagātinātājiem vai higiēnas precēm. Jaunais krāsu salikums esot tīkams, koncepts skaists un īpaši labi izskatās plašākās telpās. Citās Junoso aptiekās telpas nav tik plašas. Izmantojot izdevību, J. Vosa vēlas pateikt paldies par aptiekas iekārtojumu Jānim Ģēģerim, Jānim Kūliņam un visai “Magnum Medical” komandai.

Jautāju, vai mainījies arī aptiekas sorti­ments? Noteicošā vieta aptiekas apgro­zījumā vēl arvien ir zālēm, it sevišķi recepšu, taču nu ir palielinājies uztura bagātinātāju, kosmētikas un arī higiēnas preču apjoms.

Līdz ar iekļaušanos Apotheka sadar­bības programmā Vosas kundze ieguva iespēju veidot automātisko zāļu pasū­tinājumu, kas pašreizējā sortimenta ap­stākļos ir vēl jo noderīgāks. Vēl jau gan tas ir slīpējams un papildināms, lai būtu aizvien ērtāks, bet tomēr tas ir tas, ko Juta jau sen esot vēlējusies un ko iepriekšējie aptiekas datu uzskaites sistēmas uzturētāji nav varējuši nodrošināt. Rīts sākas ar automātiskā pasūtinājuma komplektētā preču sortimenta caurskatīšanu. Tajā redzams ieteicamais pasūtinājuma apjoms, preces atlikums aptiekā, kāda bijusi konkrētās preces aprite dienās, nedēļās, mēnešos. Tas palīdz pieņemt lēmumu akceptēt konkrētās preces piegādi vai to koriģēt. Zāļu gatavošana aptiekā turpinās tādā pašā apjomā, kā pirms padsmit gadiem. Dermatologs ordinē ārīgi lietojamās ziedes, krēmus un losjonus, ORL speciālisti – dažāda veida deguna pilienus. Recepšu skaits dienā mērojams ap 30.

Lielākā darba duna aptiekā sākas ap pulksten desmitiem, tad uz vietas ir gandrīz viss aptiekas personāls, tiek pasūtināta un pieņemta prece, gatavotas zāles, arī pacienti ir bijuši pie ārstiem un nu steidz uz aptieku. Mierīgāk kļūstot pēc pulksten sešiem. Interesanti, ka ar jau­nā koncepta ieviešanu palielinājies ap­grozījums sestdienās un svētdienās. Pirms tam svētdienas bijušas ļoti klusas, pat tik, ka nācies rēķināt, vai turēt aptieku at­vērtu svētdienās ir rentabli. “Šķiet, ka nāk ekskursijās,” smaida Juta.

Ja jau ierunājamies par ekskursijām, jautāju Jutai par pēdējo un spilgtāko ceļojumu. Tāds noteikti bijis brauciens septembrī kopā ar  citiem farmaceitiem uz Gruziju.  “Lai apskatītu visu valsti, nācās daudz braukt un arī mainīt viesnīcas. Tbilisi iedzīvotāju skaita ziņā ir  kā maza Latvija, tajā dzīvo 1,8 miljoni iedzīvotāju un, lai aizbrauktu no viena pilsētas gala līdz otram, nākas mērot  45 km. Mani pār­steidza skaistā arhitektūra – gan no se­natnes, arī padomju laika un mūsu die­nām. Arhitektūras pieminekļi neatkarīgi no to piederības tiek restaurēti par valsts līdzekļiem, tāpēc redzējām arī nesakoptas ēkas. Bet ir zināms, ka tā gaida savu rindu uz restaurāciju. Un Kazbeks! Tas patiesi ir skaists un varens. Viesnīcā  nonācām jau vēlā vakarā, tādēļ vēl jo lielāks prieks un pārsteigums bija no rīta redzēt, kā saules staros rotājas Kazbeka sniegotā virsotne. Viesnīca bija puskalnā no paša Kazbeka   5033 m virs jūras līmeņa. No viesnīcas vēl pabraucām augstāk, lai nokļūtu uz  kalnu klosterī. Pēc brauciena nogurums ir liels, bet gandarījums un spilgtie iespaidi ne mazāki,” stāsta Juta.

Juta atceras arī braucienu uz Madeiru pirms diviem gadiem. Tas esot sildījis viņas, kā lielas ziedu mīļotājas sirdi. Jutas piemājas dārzs ir vienos ziedos, un aptiekas priekšā esošais pašvaldības zālājs arī tiek apstādīts, kopts un lolots. Madeirā redzēta ziedu parāde, tas esot grandiozi, kad gājienā dodas ziediem rotātu kariešu, mašīnu un cilvēku straume.

Šādi braucieni kopā ar farmaceitiem ļoti iepriecina un ir iespēja ar kolēģiem parunāt un uzzināt, kā kuram citās Latvijas malās klājas. Gribas jau arī ikdienā ar kolēģiem parunāt, bet kā tu iesi uz kaimiņaptieku, katrs tomēr ar savu darbu un ikdienu aizņemts.  “Protams, braucienā arī par darbu runājam,” saka Juta, “arī par e-receptes ieviešanu un darbu ar to. Es kolēģēm saku, ka mani darbs ar e-recepti nebiedē. Esmu tam gatava!”

Aizrunājamies par pēdējā laika likum­došanas iniciatīvām. Labi, ka nav pieņemti grozījumi par farmaceita asistenta darbu tikai farmaceita uzraudzībā. Viņas kolēģe farmaceita asistente Anna Moroza aptiekā strādā jau 42 gadus un viņas zināšanas un  darba pieredze nav salīdzināma ar tikko augstskolu beigušu farmaceitu.

Runājam arī par pēctecību, vai Jutai ir kam nodot aptieku vadības grožus? Jā, Jutai ir farmaceitiskā maiņa.

Mazmeita beigusi LU Farmācijas fakultāti un nu jau divus gadus nostrādājusi tepat Centra aptiekā. Nu gan ir sievas godā un gaida bērniņu. Šis Jutai būs jau otrais mazmazbērniņš.

Antra Liepiņa, farmaceite

www.farmacija-mic.lv


* Apmaksāta publikācija.

Jūsu komentārs

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.Atzīmētie lauki ir obligāti *

*