AS “Grindeks” 2014.gada deviņu mēnešu nerevidētie konsolidētie finanšu pārskati liecina, ka koncerna apgrozījums šī gada deviņos mēnešos bija 63,1 miljoni eiro, kas ir par 17,3 miljoniem eiro jeb par 21,5% mazāk nekā pērnā gada deviņos mēnešos, ziņo “Grindeks” Komunikācijas departamenta vadītāja Laila Kļaviņa. Savukārt koncerna neto peļņa, kas attiecināma uz mātes sabiedrības akcionāriem, 2014.gada deviņos mēnešos bija 3,7 miljoni eiro, kas ir par 4 miljoniem eiro jeb 52,4% mazāk nekā attiecīgajā laika periodā pērn.
Bruto peļņas rentabilitāte 2014.gada deviņos mēnešos bija 58,3%, savukārt tīrās peļņas rentabilitāte bija 5,8%. 2014.gada deviņos mēnešos koncerna saražotā produkcija eksportēta uz 57 pasaules valstīm, kopumā par 59,7 miljoniem eiro, kas ir par 16,4 miljoniem eiro jeb par 21,5% mazāk nekā attiecīgā laikā pērn.
Kā skaidro L.Kļaviņa, apgrozījuma rādītājus šogad ietekmējuši vairāki būtiski faktori – ģeopolitiskā situācija Krievijā un Ukrainā, kas veicinājusi nacionālo valūtu devalvāciju, kā arī vairumtirdzniecības noliktavu atlikumu optimizācija. Minēto faktoru dēļ prognoze, ka darbības rādītāji Krievijā šī gada otrajā pusgadā uzlabosies, nav sasniegusi plānoto rezultātu.
Neto peļņa samazinājusies, jo veikti ieguldījumi pētniecībā un attīstībā divos stratēģiskajos projektos. Sadarbībā ar Latvijas zinātniekiem sekmīgi pabeigti kardioprotektīvās vielas – GBB hidroksilāzes inhibitora ar oriģinālu struktūru – ķīmiskie un preklīniskie farmakoloģiskās efektivitātes pētījumi, kas ir nozīmīgs posms jauna medicīnas preparāta radīšanā. Otrs projekts ir medikamenta “Mildronāts” reģistrācija Ķīnā, kur šobrīd tiek veikts preparāta 3. fāzes klīniskais pētījums.
“Grindeks” gatavo zāļu pārdošanas apjoms gada deviņos mēnešos bija 55,6 miljoni eiro, kas ir par 15,7 miljoniem eiro jeb 22% mazāk, salīdzinot ar iepriekšējā gada deviņiem mēnešiem. Galvenie gatavo zāļu tirgi ir Krievija, pārējās NVS valstis, Gruzija un Baltijas valstis. Krievijas, pārējo NVS valstu un Gruzijas pārdošanas apjoms šī gada deviņos mēnešos sasniedza 45,2 miljonus eiro – par 16 miljoniem eiro jeb 26,2% mazāk nekā pērnā gada deviņos mēnešos. Lielākais pārdošanas apjoma pieaugums, salīdzinot ar attiecīgu laika periodu pērn, bijis Baltkrievijā +51%, Azerbaidžānā +36%, Armēnijā +31% un Turkmenistānā +29%. Savukārt gatavo zāļu formu pārdošanas apjoms Baltijas un citās Eiropas valstīs sasniedza 10,4 miljonus eiro, kas ir par 0,3 miljoniem eiro jeb 3,4% vairāk nekā 2013.gada deviņos mēnešos.
Šī gada deviņos mēnešos “Grindeks” ir uzsācis gatavo zāļu eksportu uz vairākiem jauniem tirgiem – Lielbritāniju, Somiju, Slovākiju, Spāniju, Nīderlandi un Portugāli. Sekmīgi turpinās pagājušā gadā uzsāktā sadarbība ar Tunisiju, kur bijis 78% apgrozījuma pieaugums, un Vjetnamu, kur pārdošanas apjoms palielināts 12,1 reizes. Tirgos, kas atrodas ārpus NVS un Baltijas valstīm, apgrozījums šī gada deviņos mēnešos, salīdzinot ar iepriekšējā gada deviņiem mēnešiem, ir palielinājies par 76%. Vislielākais pieaugums – par 32%., salīdzinot ar 2013.gada deviņiem mēnešiem, ir bijis Čehijā
Aktīvo farmaceitisko vielu pārdošanas apjoms gada pirmajos deviņos mēnešos sasniedza 7,4 miljonus eiro – par 1,7 miljoniem eiro jeb 18,7% mazāk nekā 2013.gada deviņos mēnešos. Galvenie “Grindeks” aktīvo farmaceitisko vielu eksporta tirgi 2014.gada deviņos mēnešos ir Nīderlande, Vācija, Kanāda, ASV, Francija, Īrija un Japāna. “Grindeks” pieprasītākās aktīvās farmaceitiskās vielas ir zopiklons, oksitocīns, ftorafūrs, droperidols, ksilazīns, medetomidīns, detomidīns un UDHS, informē L.Kļaviņa.
“Darbība augsta riska tirgos rada papildu izaicinājumus,” atzīst uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Juris Bundulis, ” taču “Grindeks” turpina izstrādāt produktus, realizēt savas ieceres un apgūt jaunus tirgus.”
Viņš arī norāda, ka “Grindeks” ir uz ilgtermiņa izaugsmi vērsts uzņēmums, tāpēc soli pa solim strādā pie dažādu risku mazināšanas un diversifikācijas, biznesa attīstības jaunos tirgos, un, lai samazinātu savas darbības atkarību no situācijas kādā noteiktā reģionā, slēdz arī līgumus ar jauniem klientiem esošajos tirgos. Nozīmīgi faktori, kas, viņaprāt, liecina par pozitīvu tendenci un uzlabos “Grindeks” darbības rādītājus nākotnē, ir stabilais pieprasījums pēc uzņēmuma produktiem un jaunu produktu reģistrācija dažādos tirgos.
Elīna Badune
Baigais kritums…. nelabi izskatās pat uz Krievijas krīzes fona 🙁