Farmācijas koncerns “Olainfarm” nākamo gadu laikā gatavojas iegādāties tiesības ražot arī citu uzņēmumu izstrādātus preparātus, intervijā aģentūrai LETA sacījis “Olainfarm” valdes priekšsēdētājs Jerūns Veitess. Savukārt pēc 2025. gada uzņēmums plāno ik gadu spēt izlaist tirgū 5-7 jaunus savus produktus.
Veitess atzinis, ka sasniegt uzņēmuma stratēģijā līdz 2025.gadam noteikto mērķi iekļūt starp Centrālās un Austrumeiropas “top 10” farmācijas uzņēmumiem var tikai tad, ja “Olainfarm” attīstīs jaunus produktus.
“Ja mēs vērtējam farmācijas tirgu, tad “Olainfarm” ir neizmantots izaugsmes potenciāls tādās jomās kā kardiovaskulārās slimības, neiroloģija, psihiatrija un urīnceļi, skatoties uz Centrāleiropu un Austrumeiropu, kā arī NVS valstīm. Ņemot vērā arī sabiedrības novecošanas tendenci, vajadzība pēc pieejamiem produktiem hronisku slimību ārstēšanai saglabāsies, kas, manuprāt, “Olainfarm” paver iespējas augt,” sacījis Veitess.
Viņš atklājis, ka nākamo divu, trīs gadu laikā uzņēmums koncentrēsies uz preparātu iegādi, kuru ražošanu varētu sākt “Olainfarm”. Tam piesaistīts arī starptautisks uzņēmums un Veitess prognozēja, ka jau nākamo mēnešu laikā notiks pirmais iegādes darījums.
“Mēs vērtējam, kādi preparāti pašlaik tiek piedāvāti tirgū, meklējot tādus, kuri atbilst mūsu attīstības stratēģijai un ir ar biznesa potenciālu. Tāpat mēs meklējam tādus preparātus, kuru ražošanā ir ierobežots konkurentu loks. Mēs nevēlamies ražot preparātus, kurus piedāvā vēl 20-30 citas farmācijas kompānijas. Mūsu mērķis ir izveidot produktu portfeli, kas mums ļauj turpināt augt un augt straujāk, nekā līdz šim. Tāpat, ja es saku, ka mēs lūkojamies uz neiroloģiju, tas nenozīmē, ka mēs lūkojamies uz plaši lietotiem preparātiem šajā jomā. Mēs gribam fokusēties uz ļoti specifiskiem nišas produktiem, jo tas var ļaut augt straujāk,” paudis “Olainfarm” valdes priekšsēdētājs.
Viņš arī atzīmējis, ka ilgtermiņā ikviens farmācijas uzņēmums, arī “Olainfarm”, varēs pastāvēt tikai, ja tam būs savi unikālie produkti, taču mūsdienās unikāls produkts ir arī cita produkta kopēšana.
Viņš atklājis, ka pašlaik “Olainfarm” sākotnējā stadijā ir vairāk nekā 30 produktu ieceres. No tām 14 produkti jau ir nonākuši nākamajā fāzē, kad pēta tehnoloģiskās iespējas un iespējas tos komercializēt. Starp tiem ir gan aktīvās farmaceitiskās vielas, gan gatavās zāļu formas.
“Pirmā aktīvā viela varētu tikt komercializēta un pieejama jau 2023.gadā. “Olainfarm” mērķis pēc 2025.gada ir izlaist tirgū 5-7 jaunus produktus ik gadu. Mēs varam strādāt ilgtspējīgi tikai tad, ja tirgū nonāks vismaz pieci līdz septiņi mūsu jauni produkti. Uzņēmumiem, ar kuriem veicam salīdzinošo novērtēšanu, arī ir mērķis ik gadu palaist tirgū vismaz piecus jaunus produktus,” stāstījis “Olainfarm” valdes priekšsēdētājs.
Viņš atzinis, ka iepriekšējo gadu laikā “Olainfarm” lielākos ieguldījumus ir veicis aktīvo farmaceitisko vielu ražošanā, bet diemžēl savā ziņā ir zaudēta spēja pārvērst šīs aktīvās vielas gatavās zāļu formās.
“Farmaceitiskā produkta attīstība notiek posmos “molekulas-aktīvā viela-gatavā zāļu forma”. “Olainfarm” savā ziņā ir apstājies pie aktīvo vielu fāzes. “Olainfarm” stratēģija ir likt nozīmīgu uzsvaru ne tikai uz aktīvajām farmaceitiskajām vielām, bet paplašināt produktu portfeli ar pašu izstrādātām gatavo zāļu formām,” stāstījis Veitess.
Vienlaikus viņš atgādinājis, ka jau vairākus gadus ir vērojama situācija, kad lielās farmācijas kompānijas izjūt grūtības ar aktīvo farmaceitisko vielu piegādēm no Ķīnas un Indijas un Covid-19 laiks šo problēmu ir saasinājis. “Tas viss ir rosinājis diskusiju par farmaceitisko produktu ražošanu. Tā “Olainfarm” ir ļoti liela iespēja aktīvo farmaceitisko vielu ražošanas segmentā. Tas nebūs mūsu izaugsmes galvenais dzinējspēks, bet mēs pilnīgi noteikti varam audzēt aktīvo farmaceitisko vielu ražošanu citu uzņēmumu vajadzībām,” stāstījis “Olainfarm” vadītājs.
“Olainfarm” koncerns 2020.gada pirmajā pusgadā strādāja ar 66,369 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 0,1% mazāk nekā 2019.gada pirmajā pusgadā, savukārt koncerna peļņa bija 10,017 miljoni eiro, kas ir samazinājums par 18%.
Pieprasījuma izmaiņu dēļ “Olainfarm” grupa ir samazinājusi pārdošanas prognozi 2020.gadam līdz 126 miljoniem eiro, kas ir 7% kritums salīdzinājumā ar iepriekš ziņoto. Negatīvo valūtas kursu svārstību dēļ prognozētā grupas peļņa 2020.gadā ir 11,2 miljoni eiro, kas ir kritums par trim miljoniem eiro salīdzinājumā ar iepriekšējo prognozi.