2014. gadu AS “Grindeks” noslēdzis ar 2,3 miljonu eiro zaudējumiem, kas attiecināmi uz mātes sabiedrības akcionāriem, ziņo uzņēmuma pārstāvji. Salīdzinoši 2013. gadā koncerna neto peļņa bija 13,5 miljoni eiro.
“Grindeks” apgrozījums pērn bijis 88,4 miljoni eiro, kas ir par 30 miljoniem eiro jeb par 25% mazāk nekā 2013. gadā. Koncerna bruto peļņas rentabilitāte 2014. gadā bijusi 54%, savukārt tīrās peļņas rentabilitāte -2,6%. Pērn saražotā produkcija eksportēta uz 60 pasaules valstīm, kopumā par 83 miljoniem eiro, kas ir par 29,3 miljoniem eiro jeb par 26% mazāk nekā 2013. gadā. Ģeopolitiskā situācija Krievijā un Ukrainā ir galvenais koncerna darbības rādītāju ietekmējošais faktors, norāda uzņēmums. Lielākā daļa koncerna zaudējumu ir saistāma ar dramatisko Krievijas rubļa vērtības kritumu, kura rezultātā uzņēmuma neiegūtā peļņa veido vismaz 6,2 miljonus eiro.
Pārskata perioda beigās debitoru parādu apjoms veidoja 56,2 miljonus eiro, kas ir par 9 miljoniem eiro vairāk nekā kreditoru apjoms, kas veidoja 47,3 miljonus eiro. Kreditoru saistībās iekļauti arī 9 miljoni eiro par dividendēm, kas tiks izmaksātas 2015. gada 10. martā. Savukārt apgrozāmo līdzekļu apjoms pārskata perioda beigās bija 77,5 miljoni eiro, kas par 42 miljoniem eiro pārsniedza īstermiņa kreditoru apjomu, kas bija 35,4 miljonu eiro apjomā. Jāņem vērā, ka ģeopolitiskā situācija Krievijā un Ukrainā ietekmē ne tikai Latvijas, bet arī citu valstu farmācijas nozares uzņēmumus, tajā skaitā arī “Grindeks” sadarbības partnerus, uzsver uzņēmuma pārstāvji. Noteiktā mērā tas atsaucas arī uz naudas plūsmu, taču kopējo finanšu situāciju “Grindeks” vērtē kā stabilu.
“Grindeks” gatavo zāļu pārdošanas apjoms 2014. gadā bijis 78,9 miljoni eiro un, salīdzinot ar 2013. gadu, ir samazinājies par 21,4 miljoniem eiro jeb 21%. Galvenie gatavo zāļu tirgi bija Krievija, pārējās NVS valstis, Gruzija un Baltijas valstis. Krievijas, pārējo NVS valstu un Gruzijas pārdošanas apjoms pērn sasniedzis 60,5 miljonu eiro apjomu, kas ir par 26,2 miljoniem eiro jeb 30% mazāk nekā 2013. gadā. Lielāko pieaugumu, salīdzinot ar 2013.gadu, uzrādīja Armēnija (+50%), Baltkrievija (+21%), Azerbaidžāna (+17%), un Turkmenistāna (+12%). Savukārt gatavo zāļu formu pārdošanas apjoms Baltijas un citās valstīs sasniedzis 18,4 miljonus eiro, kas ir par 4,8 miljoniem eiro jeb 36% vairāk nekā 2013. gadā.
2014. gadā “Grindeks” ir uzsācis gatavo zāļu eksportu uz vairākiem jauniem tirgiem – Lielbritāniju, Somiju, Slovākiju, Spāniju, Nīderlandi un Portugāli. Sekmīgi turpinājās sadarbība ar Tunisiju, palielinot pārdošanas apjomu 2,7 reizes, salīdzinot ar 2013. gadu, Vjetnamu, palielinot pārdošanas apjomu 4,3 reizes, Rumāniju, palielinot pārdošanas apjomu trīs reizes. Tirgos, kas atrodas ārpus NVS un Baltijas valstīm, apgrozījums pērn, salīdzinot ar 2013. gadu, ir palielinājies 3,7 reizes.
2014. gadā aktīvo farmaceitisko vielu pārdošanas apjoms sasniedzis 9 miljonus euio, kas ir par 8,9 miljoniem eiro jeb 50% mazāk nekā 2013. gadā. Galvenie “Grindeks” aktīvo farmaceitisko vielu eksporta tirgi 2014. gadā bija Nīderlande, Vācija, Kanāda, ASV, Francija, Īrija un Japāna. “Grindeks” pieprasītākās aktīvās farmaceitiskās vielas 2014. gadā bija zopiklons, oksitocīns, ftorafūrs, droperidols, ksilazīns, medetomidīns, detomidīns un UDHS.
Neskatoties uz nelabvēlīgo situāciju galvenajos gatavo zāļu tirgos, 2014. gadā koncerns turpinājis stratēģiski svarīgākos pētniecības un attīstības projektus, uzsver “Grindeks” pārstāvji. Sadarbībā ar Latvijas zinātniekiem sekmīgi pabeigti kardioprotektīvās vielas – GBB hidroksilāzes inhibitora ar oriģinālu struktūru – ķīmiskie un preklīniskie farmakoloģiskās efektivitātes pētījumi, kas ir nozīmīgs posms jauna medicīnas preparāta radīšanā. Otrs projekts ir medikamenta “Mildronāts” reģistrācija Ķīnā, kur šobrīd tiek veikts preparāta 3. fāzes klīniskais pētījums.
“Grindeks” valdes priekšsēdētājs Juris Bundulis uzsver, ka, ņemot vērā “Grindeks” pieredzi biznesa organizācijā 60 pasaules valstīs, uzņēmums ir pārliecināts, ka biznesa diversifikācija un mērķtiecīga darbības pārstrukturizācija, nesīs pozitīvu rezultātu. “Nākamajā periodā “Grindeks” aizvien vairāk koncentrēsies uz jaunajiem tirgiem, diversificējot savu darbību un samazinot riskus. Uzņēmums arī iepriekš ir saskāries ar dažādām krīzes situācijām un spējis profesionāli koncentrēt savas zināšanas un resursus, lai šķēršļus pārvarētu,” norāda Bundulis.
E. Badunes foto.