Patērētājiem jābūt uzmanīgiem ar zāļu reklāmām televīzijā, jo sešas no 10 var potenciāli maldināt skatītājus, apgalvo reklāmu pētījuma veicēji, kas publicējuši pētījuma aprakstu žurnālā “Journal of General Internal Medicine”.
Dartmutas Veselības politikas un klīniskās prakses institūta un Viskonsīnas-Medisonas Universitātes Farmācijas skolas pētnieki atklājuši, ka potenciāli maldinošas norādes ir sastopamas gan uz patērētājiem vērstu recepšu, gan bezrecepšu zāļu televīzijas reklāmās.
Pēdējo 15 gadu laikā pētnieki un politikas veidotāji ir diskutējuši par to, vai zāļu reklāma informē patērētājus par jaunām zālēm, vai arī mudina lietot zāles tad, kad tās viņiem nemaz nav vajadzīgas.
“Veselības aprūpes patērētājiem nepieciešama neierobežota piekļuve augstas kvalitātes informācijai par veselību,” uzskata Dartmutas institūta pārstāvji, “taču šajās televīzijas reklāmās ir maldinoši apgalvojumi, kas veidoti, izlaižot vai pārspīlējot kādu informāciju. Šādi rezultāti ir pretrunā tam, ka zāļu reklāmas palīdz informēt patērētājus.”
Saturs šim pētījumam tika ņemts no “Vanderbilt TV ziņu arhīva”, kas ir indeksēts vakara ziņu un reklāmu ierakstu arhīvs, kurā ietilpst ieraksti no telekompānijām ABC, CBS un NBC (kopš 1968. gada) un CNN (kopš 1992. gada). Pētnieki skatījās reklāmas, kas tika rādītas vakarā no 18.30 līdz 19.00 – zāļu reklāmdevēju pieprasītākajā laikā, jo tad ziņas skatās vecākā paaudze.
Pētījuma veicēji apskatīja 168 recepšu un bezrecepšu zāļu TV reklāmas, kas rādītas laikā no 2008. līdz 2010. gadam, un identificēja paziņojumus, kas reklāmās tikuši īpaši uzsvērti. Apmācītu analītiķu komanda klasificēja paziņojumus atbilstoši tam, vai tie ir patiesi, potenciāli maldinoši vai nepatiesi.
Viņi noskaidroja, ka nepatiesie paziņojumi, kuros minēti nepatiesi fakti vai tie ir nepamatoti, sastopami reti – viens no 10 paziņojumiem. Vairums paziņojumu bija potenciāli maldinoši – sešos no 10 bija izlaista kāda svarīga informācija, bija pārspīlēta informācija, izteikti dažādi viedokļi vai raisītas asociācijas ar kādu dzīvesveidu. Nepatiesi vai potenciāli maldinoši paziņojumi biežāk bija sastopami bezrecepšu zāļu reklāmās; recepšu zāļu reklāmās tādi konstatēti sešos gadījumos no 10, kamēr bezrecepšu zālēm – astoņos no 10.
Recepšu zāļu reklāmas ASV uzrauga Pārtikas un zāļu pārvalde (Food and Drug Administration, FDA), savukārt bezrecepšu zāļu reklāmas – Federālā tirdzniecības komisija (Federal Trade Commission, FTC). Šīm abām iestādēm ir atšķirīgs nepatiesu vai maldinošu paziņojumu traktējums. Piemēram, FDA interpretācija paredz, ka recepšu zāļu reklāmai jāietver informācija par zāļu radītiem kaitējumiem, taču brīdinājumi par šādiem kaitējumiem nav ietverti gandrīz nevienā bezrecepšu zāļu reklāmā.
Pētnieki gan informēja, ka rezultāti nav pilnībā reprezentatīvi, jo pētīti tikai četri lielākie TV kanāli, turklāt analizēts tikai katrā reklāmā visvairāk uzsvērtais paziņojums, un pētniekam nācies interpretēt paziņojuma nozīmi, kas, līdz ar to, pētījuma procesā ievieš zināmu subjektivitāti.
Patērētāji gadā vidēji pavada aptuveni 30 stundas, skatoties zāļu reklāmu televīzijā, kamēr pie ģimenes ārsta pavada tikai 15 līdz 20 minūtes vienā vizītē, norāda pētījuma autori, pieļaujot, ka šādi tiek ierobežota iespēja saņemt augsti kvalitatīvu informāciju par zālēm.
Elīna Badune
Ziņu avots: www.ScienceDaily.com