Lietuvas Konkurences padome noteikusi 1,4 miljonu eiro naudas sodu Japānas zīmola “Dr. Ohhira” oficiālajam pārstāvim Lietuvā “Giantera” un vēl 19 tā produktu izplatītājiem par neatļautu vienošanos nepārdot uztura bagātinātājus un kosmētikas produktus par cenu, kas būtu zemāka nekā piegādātāja cenas, kā arī nepiedāvāt atlaides un veicināšanas pasākumus klientiem.
Par 1 415 520 eiro sodu konkurences uzraugs paziņoja ceturtdien.
Konkurences padomes izmeklēšanā noskaidrots, ka 2015.-2022.gadā neatļautu vienošanos nolūkā saglabāt augstākas “Dr. Ohhira” zīmola uztura bagātinātāju un kosmētikas produktu cenas “Giantera” noslēdza ar aptiekām, klīnikām un citiem izplatītājiem – “Apotheka Pharma vaistine” (apotheka.lt), “Bio Sala” (livin.lt), “Bioklinika” (newcrush.com), “Filmai ir kvapai” (aromama.lt), “Universiteto vaistine” (universitetovaistine.eu), “Eko 123” “eko123.lt), “Creator Japonicus” (japoko.com), “Operos vaistinė” (sveikatospasaulis.lt), “Alatona” (vitaminoza.lt), “Newglow vaistine”, “Pilenu vaistine”, “Urticae vaistine”, “Unavita Clinic”, “Entafarma” grupas uzņēmumi “Entafarma” un ‘Mano vaistine” (manovaistine.lt), kā arī “EV grupe” kompānijas “Azeta vaistine”, “Azeta”, “EVD” un “Euroapotheca” (eurovaistine.lt).
“Giantera” pieprasīja, lai izplatītāji attiecībā uz “Dr. Ohhira” produktiem stingri ievēro noteiktās cenas un nepiemēro nekādas atlaides vai veicināšanas kampaņas. Saziņā ar izplatītājiem “Giantera” pārstāvji vairākārt pauda uzņēmuma pozīciju, ka visiem ir jāievēro vienota cenu politika un nedrīkst samazināt cenas gala patērētājiem.
Oficiālais pārstāvis uzraudzīja izplatītāju noteiktās cenas, brīdināja par neatbilstību noteiktajai cenai un draudēja ar piegāžu apturēšanu. Arī paši izplatītāji uzraudzīja cits cita noteiktās cenas un informēja “Giantera”, ja ievēroja, ka kādam tās ir zemākas.
Konkurences padomes priekšsēdētāja Jolanta Ivanauskiene norādīja, ka kompānijas ar aizliegtu vienošanos centās izvairīties no savstarpējas konkurences un noturēt augstāku cenu līmeni.
“Vienošanās par cenām visā izplatīšanas tīklā ir nopietns konkurences noteikumu pārkāpums, kas neļauj ne tikai izplatītājiem īstenot neatkarīgu cenu politiku, konkurēt savā starpā un meklēt visefektīvāko biznesa modeli, bet arī patērētājiem iegūt preces par zemākām cenām,” norādīja Ivanauskiene.
Ņemot vērā kompānijas ieņēmumus, pārkāpuma mērogu un ilghumu, Konkurences padome dažādiem uzņēmumiem noteikusi atšķirīgus sodus. “Giantera” tas ir 398 600 eiro. “Bio Sala” sodīta ar 187 720 eiro, “Filmai ir kvapai” – 100 950 eiro, “Universiteto vaistine” – 56 580 eiro, “Apotheka Pharma vaistine” – 37 890 eiro, “Pilenu vaistine” – 28 000 eiro, “Newglow vaistine” – 22 070 eiro, “Alatona” – 18 100 eiro, “Bioklinika” – 12 380 eiro, “Operos vaistine” – 7910 eiro, “Eko 123” – 5840 eiro, “Creator Japonicus” – 2460 eiro, “Urticae vaistine” – 1390 eiro, “Unavita clinic” – 720 eiro.
“Entafarma Group”, ko veido “Entafarma” un “Mano vaistine”, kopš izmeklēšanas sākuma sadarbojās ar regulatoru, tādēļ tai sods samazināts par 75%. Grupa pieņēma izmeklēšanas secinājumus, kopējais un katram uzņēmumam noteiktais sods samazināts vēl par 15% līdz 2830 eiro.
“EV grupe”, ko veido “Azeta vaistine”, “Azeta”, “EVD” un “Euroapotheca”, izmeklēšanas beigās arī atzina pārkāpumu, tādēļ tai sods samazināts par 15% līdz 532 080 eiro.
Pierādījumu trūkuma dēļ par dalību aizliegtajās darbībās izmeklēšana izbeigta pret “Atgijos vaistine”, “Soderma”, “Žveju vaistine”, “Eurovaistine” un “UnaVita”.
Konkurences padomes lēmumu mēneša laikā var pārsūdzēt apgabaltiesā.
Avots: LETA