Biedrība “Latvijas Patentbrīvo Medikamentu Asociācija” (LPMA), atsaucoties uz publiskajā telpā izskanējušo informāciju par Veselības ministrijas (VM) ieceri atsevišķas Zāļu valsts aģentūras (ZVA) funkcijas pārdalīt Veselības inspekcijai un VM un kuras īstenošanai VM steidzamā kārtā ir sagatavojusi un iesniegusi valdībai attiecīgu Ministru kabineta rīkojuma projektu, pauž dziļu neizpratni par veidu un argumentāciju, ko VM izmanto, īstenojot ZVA reorganizāciju.
LPMA kategoriski iebilst VM argumentiem attiecībā uz pastāvošajiem patentbrīvo medikamentu reģistrācijas ierobežojumiem pašreizējo ZVA funkciju ietvaros, kas tiek piesaukti kā pamatojums ZVA reorganizācijai. “Vēlamies norādīt, ka reģistrēto patentbrīvo medikamentu skaits Latvijā ir samazinājies ne jau ZVA darbības vai bezdarbības dēļ, bet gan pašas VM veidotās un īstenotās zāļu politikas rezultātā,” pauž biedrības valdes priekšsēdētājs Egils Einārs Jurševics.
Šī politika nosaka to, ka zāļu ražotājiem nav intereses ienākt Latvijas tirgū, kur zāļu iegādes izdevumu kompensācijas sistēma ir veidota pēc tā saucamās tenderu sistēmas principa ar ļoti zemu bāzes cenas slieksni un ierobežotu valsts apmaksājamo medikamentu skaitu, norāda LPMA. Šāda sistēma, kas pēc VM iniciatīvas tika ieviesta krīzes laikā un kas bija atbilstīga tā laika situācijai, tomēr nevar efektīvi darboties ilgstoši un nav piemērota šī brīža tirgus apstākļiem, uzskata organizācija. To pierāda gan citu valstu prakse, gan, kā redzams, arī Latvijas situācija. Latvijas mazais tirgus, liela konkurence un zemas cenas nekalpo kā stimulējoši faktori, lai Latvijā ienāktu jauni zāļu ražotāji, veicot šeit jaunu zāļu reģistrāciju, vai esošie paplašinātu savu zāļu piedāvājuma klāstu.
Jā, ražotājus neapmierina augstās reģistrācijas un zāļu uzturēšanas izmaksas Latvijā, piekrīt asociācija, taču norāda, ka ne jau ZVA ir noteikusi šādus tarifus, bet gan VM, kura, nosakot šādus tarifus, ir vēlējusies iegūt finanšu līdzekļu pārpalikumu, ar ko segt robus VM budžetā, finansējot ar farmāciju nesaistītus projektus, nevis veicinot zāļu pieejamību pacientiem. Pret šādu praksi vairākkārt ir iebilduši zāļu ražotāji, rakstot vēstules VM, diskutējot ar ministrijas pārstāvjiem un paužot savu viedokli plašsaziņas līdzekļos, uz ko VM, t.sk. valdības sēdēs, bez pamatotiem argumentiem ir vienkārši atbildējusi, ka tāda ir VM politika.
Tas, vai ZVA ir jābūt budžeta iestādei vai tā jāuztur no ražotāju iemaksām, ir jautājums, kas jāizvērtē VM. Zāļu ražotāju viedoklis ir, ka, ja budžetā ir iespējams atrast finansējumu šo funkciju veikšanai, tad tas noteikti ir atbalstāms.
Jāsaka, par spīti VM veidotajai un īstenotajai politikai farmācijas jomā, attiecībā uz patentbrīviem medikamentiem var secināt, ka to patēriņš Latvijā – 2014.gadā sastādot 45% no kopējā zāļu patēriņa naudas izteiksmē jeb 75% pēc pārdoto iepakojumu skaita – nav zemāks kā vidēji Eiropas Savienības valstīs. Protams, patentbrīvo medikamentu ražotāji un Latvijas iedzīvotāji varētu vēlēties straujāku patentbrīvo medikamentu īpatsvara palielinājumu, taču tas ir iespējams tikai tādā gadījumā, ja VM īstenos tādu politiku un pasākumus, kas to reāli nodrošinās, uzsver LPMA. Diemžēl pašreizējā VM darbība par to neliecina. Realitātē notiek pretējais. Zemo zāļu cenu dēļ Latvijā ar katru gadu pieaug no valsts izvesto zāļu (neiekļaujot Latvijā ražoto zāļu eksportu) apjoms. VM bezdarbība, lai šo procesu ierobežotu, liek apšaubīt, ka VM, īstenojot savu politiku, patiešām rūpējas par Latvijas iedzīvotājiem, un drīzāk liecina par to, ka tā tiek atbalstīti atsevišķi komersanti, kam tādējādi tiek ļauts gūt labu peļņu, no Latvijas izvedot vietējiem pacientiem paredzētos medikamentus, norāda asociācija.
Arī fakts, ka VM virzītās izmaiņas tiek pamatotas ar pieņēmumiem un VM vien zināmiem faktiem, raisa nopietnas bažas par šīs reorganizācijas patiesajiem mērķiem, vērš uzmanību LPMA.
Tas LPMA liek apšaubīt VM apgalvojumu, ka ZVA reorganizācija ļaus uzlabot tās galvenā mērķa, kas VM būtu jāīsteno farmācijas jomā, sasniegšanu – iedzīvotāju nodrošināšanu ar pieejamiem un drošiem medikamentiem. Tieši otrādi – zāļu ražotāji VM rīcībā saskata tendenci veidot vāji kontrolējamu un nedrošu sistēmu, kas rada riskus Latvijas iedzīvotājiem. To apliecina vairāki šī gada laikā VM virzītie un Ministru kabinetā (MK) jau pieņemtie grozījumi farmācijas jomā, uzskata asociācija. Steigā īstenotā ZVA – iestādes, kas līdz šim ir darbojusies atbilstīgi citu Eiropas Savienības valstu praksei un standartiem un kuras funkcijas kā iestādei ir starptautiski auditētas un sertificētas, apliecinot to efektivitāti, caurskatāmību un saprotamību ražotājiem, – reorganizācija izskatās pēc vēl viena soļa šajā virzienā, norāda LPMA.
“Ņemot vērā augstāk minētoattiecībā uz ZVA reorganizāciju aicinām gan VM, gan MK nepieņemt sasteigtus lēmumus, kas radītu neparedzamas sekas, un šai sakarā ierosinām:
– nevirzīt un nepieņemt VM ierosināto MK rīkojuma projektu “Par zāļu valsts aģentūras reorganizāciju”;
– lai izvērtētu ZVA darbu, veikt ZVA darbības detalizētu, neatkarīgu auditu, lai konstatētu, vai ZVA veic tai uzliktos uzdevumus atbilstīgi noteiktajām prasībām un pietiekamā kvalitātē,” asociācijas vārdā pauž valdes priekšsēdētājs Jurševics.