Sākums » Farmācija » Ar noteikumiem plāno aizliegt lojalitātes programmas aptiekās
Ar noteikumiem plāno aizliegt lojalitātes programmas aptiekās

Ar noteikumiem plāno aizliegt lojalitātes programmas aptiekās

2014. gada 23. aprīlī Veselības ministrijā (VM) notiks sabiedriskā apspriede nevalstiskajām organizācijām par noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 23. marta noteikumos Nr. 288 “Aptieku darbības noteikumi””.

Noteikumos paredzēts ieviest normu par recepšu zālēm aptiekā pievienojamu uzlīmi ar pacientam svarīgu informāciju par zāļu lietošanu. Tāpat noteikumus plānots papildināt ar jaunu punktu, kas nosaka, ka aptiekas klientu piesaiste, izmantojot klientu lojalitātes programmas, tajā skaitā klientu lojalitātes kartes un citas aktivitātes, kas veicina zāļu, uztura bagātinātāju un citu aptiekas izplatīt atļauto preču lietošanu, ir aizliegta.

Noteikumos plānots papildināt vēl arī citus punktus, piemēram, nosakot, ka farmaceitam aptiekā ir jābūt visā aptiekas darba laikā. Farmācijas likuma 38.pantā noteiktajos gadījumos, kad aptieku ir atļauts vadīt farmaceita asistentam, farmaceitisko aprūpi var nodrošināt farmaceita asistents.

Kā norāda VM, lielākā daļa mūsu valsts aptieku, sevišķi tīklu aptiekas, kuras ir apvienotas vienā uzņēmumā, klientu piesaisti savām aptiekām veido ar lojalitātes programmu un atlaižu karšu palīdzību, kuru mērķis ir veidot bonusu sistēmu, kas stimulē klientu iepirkties atkal un atkal, vai arī pēc principa – jo vairāk pērk, jo lielākas atlaides. Pēc kartes derīguma termiņa beigām (vai gada) neizmantotie punkti tiek automātiski anulēti, pat iepriekš par to nepaziņojot kartes īpašniekam. Savukārt sasniegtās atlaides, piem. 10%, kuras tiek piešķirtas, veicot preču iegādi par 1400 eiro, pēc kartes derīguma termiņa beigām tiek anulētas un viss jāsāk no sākuma. Paši komersanti ir atzinuši, ka aptieku kartes klientu pirkumu uzkrātie punkti vērtība ir par 120% lielāka nekā klientiem bez lojalitātes kartes, skaidro ministrija. Šāda sistēma ir izdevīga komersantam, jo veicina aptiekas preču, tajā skaitā zāļu, pārdošanu un palielina aptieku peļņu. Taču VM arī uzsver, ka klientu lojalitāte ir nosacīta, jo vairumam klientu ir 3 – 4 dažādu aptieku lojalitātes kartes, un šādu klientu nevar uzskatīt par konkrētas aptiekas pastāvīgo klientu. Bieži vien komersanta piedāvātās zāļu cenas reklāmas bukletos ir maldinošas, jo tikai par dažiem centiem atšķiras no Zāļu valsts aģentūras interneta vietnē norādītās maksimāli pieļaujamās zāļu aptiekas cenas, uzsver ministrija.

“Baltic Institute of Social Sciences” pēc Valsts kancelejas pasūtījuma veicis pētījumu “Administratīvo prasību analīze un kontrolējošo institūciju darbības novērtējums veselības aprūpes pakalpojumu jomā”, tā ietvaros aptaujājot iedzīvotājus par aptieku lojalitātes karšu izmantošanu. Pētījuma rezultāti liecina, ka 50% aptaujāto aptieku apmeklētāju ir iegādājušies un izmanto kādas aptiekas lojalitātes karti, kuras lietošanu visbiežāk pamato ar iespēju iegūt atlaidi medikamentiem un citiem aptiekas produktiem. Daļa respondentu norādījuši, ka nezina, kāds ieguvums ir no konkrētās kartes, un tas ir iemesls, ar ko iedzīvotāji skaidrojuši kartes nelietošanu. Katrs ceturtais šādas kartes īpašnieks (25%) ir pārliecināts, ka tā nedod vērā ņemamas atlaides. Kāds no respondentiem uzsvēris, ka viņam nav pieņemama ar lojalitātes kartēm īstenotā aptiekas klientu “uzskaite”.

Turklāt, kā norāda ministrija, Veselības inspekcija aptiekās ir konstatējusi vairākus pārkāpumus un uzlikusi administratīvos sodus juridiskām personām saistībā ar atlaižu piemērošanu kompensējamām zālēm pacientiem ar lojalitātes kartēm.

Ministrija secina, ka aptiekas klientu piesaiste ar lojalitātes kartēm nav virzīta uz farmaceitiskās aprūpes kvalitātes nodrošināšanas galveno mērķi – zāļu lietošanas uzraudzību, kāda ir noteikta MK noteikumos Nr. 288, bet lai veicinātu aptiekas produktu, tajā skaitā zāļu vai uztura bagātinātāju lietošanu.

VM uzskata, ka aptieku konkurence ir realizējama, pirmkārt, nodrošinot kvalitatīvu farmaceitisko aprūpi, piesaistot pastāvīgos klientus ar profesionālu kompetenci, apkalpošanas un konsultāciju kvalitāti un zāļu lietošanas uzraudzību. Zāļu un citu aptiekas produktu cenas arī ir nozīmīgs faktors klientu piesaistei, un aptiekas var konkurēt ar cenām arī bez speciālu lojalitāšu programmu un atlaižu karšu palīdzības.

Ņemot vērā minēto, MK noteikumos Nr.288 ir paredzēts iekļaut normu, kas aizliedz aptiekas klientu piesaisti, izmantojot klientu lojalitātes programmas, tajā skaitā klientu lojalitātes kartes, un citas mārketinga aktivitātes, kas veicina zāļu un citu aptiekas produktu lietošanu.

Noteikumu projekta 5. punkts veicinās racionālāku zāļu lietošanu, jo nebūs stimulējošā faktora – bonusu krāšanas vai izdevumu palielināšanas, lai saņemtu lielāku atlaidi, pārliecināta ir ministrija. Atlaides zālēm un citiem aptiekas produktiem klients var saņemt tāpat, aptieku savstarpējās cenu konkurences rezultātā, norāda VM.

Savu attieksmi pret klientu lojalitātes programmām aptiekās farmaceiti un citi portāla lasītāji var izteikt arī portāla sadaļā “Nedēļas jautājums” – galvenās lapas labajā sānā.

Sabiedriskās apspriedes sanāksme notiks ministrijas 309. telpā, plkst 15.00. Atbildīgā persona – Silvija Riekstiņa, tālrunis: 67876115, silvija.riekstina@vm.gov.lv.

Ar pilnu noteikumu projektu un anotāciju var iepazīties šeit: http://www.vm.gov.lv/lv/aktualitates/sabiedribas_lidzdaliba/sabiedriska_apspriede/

 

 

Elīna Badune

6 komentāri

  1. Uzskatu ka nevajadzētu aizliegt, jo citiem cilvēkiem kuriem nav tas naudiņas tik daudz var nopirkt zāles kaut nedaudz lētāk.. citam kaut 1 cents ir dārgs, jo kā jau zinam ja nepietiek kaut 1 centa zāles tu nedabūsi.. zāles tājau ir nereāli dārgas.. kur nu vel atņemt vienīgo kas ir palicis.. stulbums pēdējais.. un tas ka ir cilvēki kas pat nejēdz ko tā karte dod, lai viņu nemaz neņem.. viņam jau nespiež neviens.. bet tiem kam viņa ir nozīmīga lietos tikai tad kad viņa patiešām varētu dot kādu atlaidi..

  2. Sen bija laiks beigt maksāt pacientam par to, lai viņš nāk uz aptieku!

  3. Vai tad tiešām ķēdes šito pieļaus? Nu, nezinu, nezinu….

  4. nu,beidzot!
    Sen jau bija laiks beigt šito vājprātu! Klients nemaz nezin uz kuru aptieku ir atnācis – izrullē man priekšā visu aptieku kartes un saka:paņemiet,kura ir jūsējā!

  5. Ļoti labi, pilns maks ar visu aptieku kartēm, bet jēgas liekas nekādas no tā nav. Katrā ziņā neesmu uztvērusi, ka kartē kaut kas krājas vai varu maksāt mazāk. Tāds iespaids, ka prasta manipulācija.

  6. O, nu te atkal sagaidāmas milžu cīņas!

Atstāt atbildi Juhuns Atcelt atbildi

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.Atzīmētie lauki ir obligāti *

*