Satversmes tiesa (ST) ir ierosinājusi lietu par Ministru kabineta noteikumiem, kas paredz ierobežojumus zāļu reklāmai, aģentūrai LETA pavēstījusi ST pārstāve Ketija Strazda.
Viņa norādījusi, ka tiesā apstrīdēti Ministru kabineta noteikumu “Zāļu reklamēšanas kārtība un kārtība, kādā zāļu ražotājs ir tiesīgs nodot ārstiem bezmaksas zāļu paraugus” 18.12 apakšpunkta atbilstība Satversmes 100. un 105. pantam, kā arī Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta trešajai daļai.
Apstrīdēta norma paredz, ka sabiedrībai paredzētajā zāļu reklāmā aizliegts iekļaut informāciju, kas rosina iegādāties zāles, pamatojot zāļu iegādes nepieciešamību ar zāļu cenu, izsludinot īpašu izpārdošanu vai sniedzot paziņojumu, ka zāles tiek pārdotas komplektā ar citām zālēm, tajā skaitā par pazeminātu cenu, vai precēm.
Lieta ierosināta pēc SIA “Euroaptieka” pieteikuma. Pieteikuma iesniedzēja norāda, ka tai, balstoties uz apstrīdēto normu, tika aizliegts izplatīt paziņojumu saistībā ar zāļu cenu, pērkot kopā vismaz trīs preces.
Pieteikuma iesniedzēja uzskata, ka apstrīdētā norma ierobežojot tās tiesības uz vārda brīvību un tiesības uz īpašumu. Taču ierobežojums neesot noteikts ar likumu. Apstrīdētā norma esot izdota, pārkāpjot likumdevēja pilnvarojuma robežas, kā arī Ministru kabinets neesot ievērojis labas likumdošanas principu. Apstrīdētā norma neesot pietiekami skaidra. Tāpat arī pamattiesību ierobežojums neesot samērīgs. Tas neesot piemērots, nepieciešams un atbilstošs leģitīmā mērķa sasniegšanai. Turklāt apstrīdētā norma neatbilstot Eiropas Savienības tiesībām.
ST ir uzaicinājusi Ministru kabinetu līdz šī gada 9. martam iesniegt tiesai atbildes rakstu ar lietas faktisko apstākļu izklāstu un juridisko pamatojumu.
Lietas sagatavošanas termiņš ir 8. jūnijs. Par lietas izskatīšanas procesa veidu un datumu tiesa lemj pēc lietas sagatavošanas.
Jau vēstīts, ka Augstākās tiesas (AT) Administratīvo lietu departaments augustā atstāja spēkā spriedumu, ar kuru noraidīts”Euroaptieka” pieteikums par Veselības inspekcijas lēmumu liegt uzņēmumam izmantot reklāmu, kurā tika izziņota akcija – atlaide medikamentiem, ja tiks nopirktas trīs vai vairāk preces, aģentūra LETA uzzināja tiesā.
Tiesā skaidroja, ka AT atzina par pamatotu apelācijas instances tiesas secinājumu, ka reklāmas nolūks konkrētajā gadījumā bija veicināt medikamentu pieprasījumu, nevis tā bija vispārēja informācija par cenu samazinājumu.
Veselības inspekcija norādīja, ka šāda reklāma pārkāpj Ministru kabineta noteikumu normas, jo veicina zāļu iegādi, izmantojot iespēju saņemt aptiekas piedāvāto atlaidi, kā arī tiek piedāvāta dāvana – atlaide citiem medikamentiem – par zāļu iegādi.
www.farmacija-mic.lv