Zāļu ražotāja AS “Olainfarm” grupas konsolidētie ieņēmumi 2018.gadā bija 124,256 miljoni eiro, kas ir par 2% vairāk, salīdzinot ar 2017.gadu, ziņo nacionālā informācijas a;gentūra LETA.
Uzņēmuma peļņa samazinājās nedaudz un bija 10,731 miljons eiro, liecina biržā “Nasdaq Riga” iesniegtais uzņēmuma 2018. gada revidētais finanšu pārskats.
Savukārt “Olainfarm” mātes uzņēmuma ieņēmumi bija 93,018 miljoni eiro, kas ir par 1,4% vairāk nekā 2017.gadā. Mātes uzņēmuma peļņa pērn bija 8,886 miljoni eiro, kas ir par 4,2% mazāk nekā 2017. gadā.
“Olainfarm” grupa pērn pārdeva savu produkciju 54 valstīs. Paralēli par 10% mazākam pārdošanas apjomam Krievijā, visos pārējos tirgos novērots pārdošanas apjoma pieaugums – Baltkrievijā par 52%, Tadžikistānā par 32%, Latvijā par 23%, padarot vietējo tirgu par otro lielāko tirgu pēc Krievijas.
Grupas lielākie pārdošanas tirgi 2018.gadā bija Krievija, Latvija, Baltkrievija un Ukraina, kopā veidojot 79% no kopējā pārdošanas apjoma.
Pērn pēdējā ceturksnī pieauga peļņa pirms nodokļu nomaksas un pirms finanšu ieņēmumiem, finanšu izdevumiem, nemateriālo aktīvu un īpašumu, ražotnes un aprīkojuma nolietojuma un amortizācijas (EBITDA), kas uzlaboja pēdējo divpadsmit mēnešu EBITDA līdz 21 miljonam eiro, un arī EBITDA rentabilitātes rādītājs 12 mēnešu periodā ir palielinājies par diviem procentpunktiem, sasniedzot 17%. Abi šie rādītāji ir augstākie kopš 2016.gada sākum, ziņo LETA.
Līdz 2018.gada beigām “Olainfarm” grupa samazināja saistības, par kurām jāmaksā procentus, līdz 25 miljoniem eiro jeb par 16%. Šāds samazinājums bija iespējams, pateicoties tam, ka 2018.gada laikā grupa neveica uzņēmumu iegādes un tās pamatdarbības naudas plūsma bija pietiekama, lai finansētu investīciju ieguldījumu un atmaksātu bankas aizdevumus. Pagājušā gada 31.decembrī grupas parāds bija 22,3 miljoni eiro.
Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, 2018.gadā pamatdarbības naudas plūsmas rādītājs pirms apgrozāmā kapitāla izmaiņām uzlabojās par 2,2 miljoniem eiro jeb 14%, sasniedzot 18,3 miljonus eiro. Šajā pašā periodā izmaiņas apgrozāmajā kapitālā un samaksātajā uzņēmumu ienākuma nodoklī samazināja no pamatdarbības izrietošās neto naudas plūsmas par diviem miljoniem eiro jeb 12%, veidojot 15,7 miljonus eiro.
Iepriekšējā gadā “Olainfarm” grupa turpināja investēt nemateriālajos aktīvos un pamatlīdzekļos. Kopumā tika investēti astoņi miljoni eiro, kas ir par 1,1 miljonu jeb 16% vairāk nekā gadu iepriekš.
Pērn “Olainfarm” no 2017.gada tīrās peļņas izmaksāja dividendes gandrīz trīs miljonu apmērā jeb 0,21 eiro par akciju. Balstoties uz šajā gada pārskatā atspoguļotajiem rezultātiem un grupas plāniem uz 2019.gadu, valde ieteica akcionāriem pieņemt lēmumu par 1,4 miljonu eiro izmaksu dividendēs no 2018.gada peļņas jeb 0,10 eiro par akciju.
“Olainfarm” jaunizveidotajai Biznesa attīstības nodaļai dots uzdevums sastādīt ilgtermiņa attīstības stratēģiju, kas stiprinās uzņēmuma konkurētspēju globālajā farmācijas tirgū, balstoties uz “Olainfarm” stiprajām pusēm un zināšanām. Grupas vadība šobrīd pārskata stratēģiskās iespējas turpmākai ieņēmumu diversificēšanai, ienesīguma palielināšanai un riska profila uzlabošanai. Šāda rīcība var novest pie darbības uzsākšanas jaunos segmentos esošās uzņēmumu grupas ietvaros vai uzņēmumu iegādes rezultātā.
Pērn Azerbaidžānā un Mongolijā tika noslēgtas mātes uzņēmuma produktu reģistrācijas procedūras. Tāpat noslēgta divu uzņēmuma “NPK Biotest” ražotu medikamentu reģistrācija Baltkrievijā. Reģistrācijas process turpinās Turcijā, Zimbabvē un Zambijā.
Līdz 2018.gada beigām mātes uzņēmums sadarbībā ar Farmācijas, biomedicīnas un medicīnas tehnoloģijas kompetences centru noslēdza četrus Eiropas Savienības (ES) līdzfinansētus pētniecības projektus – “Zāļu drošuma un toksikokinētikas pētījums”, “Dabisko vielu izpēte jaunas kosmētisko produktu līnijas izstrādei”, “Jaunas prettuberkulozes galīgās zāļu formas izstrāde” un “Jaunas Hinuklidīna racēmiskā atvasinājuma ražošanas tehnoloģijas izstrāde”.
Tāpat mātes uzņēmums turpināja ES līdzfinansētā projekta “Eksperimentālās tehnoloģijas ieviešana jaunu produktu ražošanai “Olainfarm” īstenošanu”, ko plānots pabeigt 2019.gada augustā. Galvenais šī projekta mērķis ir izstrādāt eksperimentālu produktu līniju ar pieejamo laboratorijas palīgaprīkojumu, radot jaunu galīgo zāļu formu tuberkulozes ārstēšanai, kā arī citus jaunus produktus.
Lai gan kopējais pārdošanas tirgu skaits pieaug un uzlabojas pārdošanas dažādība, kā viens no grupas galvenajiem izaicinājumiem joprojām paliek vēl lielākas pārdošanas ģeogrāfijas dažādības nodrošināšana un tirgu diversifikācija.
Viena no grupas prioritātēm 2019.gadā un turpmākajos gados ir vadošo produktu papildu klīnisko un pirmsklīnisko pētījumu veikšana ar mērķi ne tikai nodrošināt pašreizējo produktu esamību pašreizējos tirgos, bet arī lai nākotnē atvieglotu piekļuvi citiem tirgiem. “Ņemot vērā, ka pētniecības programma ir diezgan apjomīga, tā saglabāsies kā viena no uzņēmuma prioritātēm turpmākos divus gadus. Mātes uzņēmums jau ir uzsācis ES līdzfinansētu trīs gadu projektu par zāļu pirmsklīniskiem un klīniskiem pētījumiem, kura kopējais finansējums ir 3,4 miljoni eiro,” informē uzņēmumā.