No 12. jūlija, stājoties spēkā grozījumiem Pacientu tiesību likumā, noteiktas plašākas pacienta, tostarp nepilngadīga pacienta, tiesības būt informētam par savu ārstēšanas procesu un iesaistīties tajā. Noteikti arī jauni pacienta pienākumi, piemēram, nodrošināt sev tulku, ja ārstniecības persona nesaprot valodu, kurā runā pacients un kura nav valsts valoda, izņemot gadījumus, kad tas nav iespējams objektīvu iemeslu dēļ.
- Veselības aprūpes pakalpojuma sniedzējam ir pienākums pirms plānveida veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas informēt pacientu par paredzamajām izmaksām un apmaksas kārtību.
- Ārstējošajiem ārstiem un veselības aprūpes procesā iesaistītajām ārstniecības personām, uzsākot ārstniecību, noteikts pienākums informēt pacientu par savu vārdu, uzvārdu, amatu, profesiju un specialitāti.
- Turpmāk arī ārstniecības laikā (nevis tās beigās) jānodrošina iespēja saņemt informāciju par pacientam sniegtajiem ārstniecības pakalpojumiem un izmeklējumu rezultātiem, kā arī citu informāciju.
- Likumā nostiprinātas pacienta tiesības noteikt personu, kurai nav tiesību saņemt informāciju par pacientu vai pieņemt ar pacienta ārstniecību saistītus lēmumus viņa vietā.
- Ārstniecības iestādei jānodrošina iespēja nepilngadīgā pacienta likumiskajam pārstāvim vai citam pacienta izraudzītam pārstāvim būt pastāvīgi klāt un sniegt atbalstu pacientam ārstniecības laikā.
- Pacientiem, kuri neprot valsts valodu un runā tādā valodā, ko ārstniecības persona nesaprot, jānodrošina sev tulkošanas pakalpojums, izņemot gadījumus, kad tas nav iespējams objektīvu iemeslu dēļ.
- Lai veicinātu pacientu atbildību, grozījumos ietverts arī pacienta vai likumiskā pārstāvja pienākums laikus atteikt iepriekš pieteikto vai apstiprināto vizīti.
- Stacionārajām ārstniecības iestādēm un daudzprofila ambulatorajām iestādēm līdz 2025. gada 1. jūlijam ir jāizstrādā pacientu tiesību īstenošanas plāns un tas jāizpilda.
Avots: lvportals.lv