Sākums » Farmācija » LFB skaidro farmaceitiskās aprūpes kvalitātes standartu izstrādes procesu un nepieciešamību
LFB skaidro farmaceitiskās aprūpes kvalitātes standartu izstrādes procesu un nepieciešamību

LFB skaidro farmaceitiskās aprūpes kvalitātes standartu izstrādes procesu un nepieciešamību

Aprīļa beigās Latvijas Farmaceitu biedrība (LFB) aicināja uz tikšanos plašsaziņas līdzekļu pārstāvjus, lai informētu sabiedrību par farmaceitiskās aprūpes kvalitātes standartu izstrādi un šo standartu ieviešanas nepieciešamību. Par šo apjomīgo LFB veikto darbu stāstīja biedrības prezidente Kitija Blumfelde un viceprezidents Valdis Pirsko.

Lai nodrošinātu, ka Latvijas iedzīvotāji aptiekās saņem pakalpojumu, kas sasniedz farmaceitiskās aprūpes mērķi – uzlabot pacienta dzīves kvalitāti, kas saistīta ar viņa veselību, un panākt pozitīvu klīnisko iznākumu ar optimāliem finansiāliem izdevumiem – LR Veselības ministrija jau 2012. gadā lūgusi LFB izstrādāt farmaceitiskās aprūpes kvalitātes indikatorus.

Pie šī darba ķērās LFB Farmaceitiskās aprūpes darba grupa vadītājas Dr.pharm. Elitas Poplavskas vadībā. Darba grupa nolēma izstrādāt farmaceitiskās aprūpes kvalitātes standartus un definēt farmaceitiskās aprūpes kvalitātes indikatorus, pamatojoties uz konkrēto izstrādāto kvalitātes standartu.

Šādas kvalitātes sistēmas izveidei ir vairāki mērķi:

 – Kvalitatīva sabiedrības nodrošināšana ar medikamentiem; tās nepārtraukta uzlabošana;

– Drošu zāļu lietošanas veicināšana;

– Farmaceitiskās aprūpes konsultāciju kvalitātes nodrošināšana un uzlabošana; it īpaši pašārstēšanās jomā;

– Farmaceitiskās aprūpes konsultāciju tālāka attīstība;

– Farmaceitiskās aprūpes integrācija primārajā veselības aprūpē.

LFB arī definējusi ieguvumus, ko sniegs jaunie standarti:

  • Vienots mērķis un izpratne uz kurieni tiecamies.
  • Atskaites punkts par kvalitāti. Kas vēl jāuzlabo?
  • Atbalsts farmācijas speciālistiem ikdienas darbā.
  • Signāls sabiedrībai un citiem veselības profesionāļiem par kvalitatīviem pakalpojumiem.
  • Farmācijas speciālistu integrācija primārajā veselības aprūpē.
  • Pacientu drošība un apmierinātība.
  • Farmācijas speciālistu lomas nostiprināšana sabiedrības veselības veicināšanā, uzturēšanā.

Farmaceitiskās aprūpes darba grupā strādāja Aija Majore (A Aptiekas), AnitaTurka (Vecpilsētas aptieka), Austra Bule (Latvijas aptiekas), Dace Mačuka (Cēsu aptieka), Ilona Rūķe (Limbažu aptieka), Ilona Šidlovska (Ventspils aptieka), Liene Berga (Mārupes aptieka), Valda Ozoliņa (Sarkandaugavas aptieka), Vizma Vīksna (Benu aptiekas).

Darba grupai ieteikumus sniedza arī vairāki eksperti: Elita Ardava (Rīgas Stradiņa universitāte), Dace Ķikute (Zāļu valsts aģentūra), Atis Behmanis (Aptiekas un Partneri), Evita Cirmane (Aptiekas un Partneri), Inese Mauriņa (organizācija “Par sirdi”), kardioloģe Dr. Iveta Narko, Renāte Šukele (LFB), Dr. Ingvars Rasa (Latvijas Endokrinologu asociācija), LFB valde, Latvijas Kardiologu asociācija, ģimenes ārsti, citas sabiedriskās organizācijas.

Laika posmā no 2012. līdz 2014. gadam izstrādāti 6 standarti un tiem attiecīgi indikatori:

–      Zāļu izsniegšanas un informācijas sniegšanas standarts

–      Farmaceitiskās konsultācijas standarts

–      Standarts asinsspiediena mērīšanai aptiekā

–      Holesterīna un triglicerīdu līmeņa noteikšanas standarts aptiekā

–      Asins glikozes līmeņa noteikšanas standarts

–      Ķermeņa masas un ĶMI noteikšanas standarts

Kā piemēru skaidrojumam par farmaceitiskās aprūpes standartiem, LFB tikšanās reizē ar žurnālistiem izmantoja Konsultāciju sniegšanu standartu – kādai jābūt speciālista konsultācijai, aptiekā izsniedzot zāles pret ārsta recepti.

Standartam paredzēti vairāki atbalsta dokumenti:

  • Vadlīnijas: Informācijas sniegšana un konsultēšana pacientiem, kuri zāles saņem – pirmo reizi, atkārtoti;
  • Komentāri vadlīnijām;
  • Darba dokuments: bērniem paredzētu zāļu izsniegšana;
  • Darba dokuments: dažādu zāļu formu pielietošanas specifika;
  • Darba dokuments: dokumentēšana;
  • Blokshēma – zāļu izsniegšana pret recepti;
  • Blokshēma – zāļu formu lietošanas specifika.

BPhF_ 030Kā skaidroja V.Pirsko, standarti nodrošinās un ļaus dzīvē īstenot vairākas lietas:

  • Farmaceitiem un farmaceita asistentiem: pieņemt lēmumus par farmaceitisko aprūpi, pamatojoties uz labu praksi un labākajiem pierādījumiem (ja piemērojami).
  • Pacientiem, kas saņem farmaceitiskās aprūpes pakalpojumus, un sabiedrībai atrast informāciju par aptieku un farmaceitiskās aprūpes pakalpojumu kvalitāti un aprūpi, kāda viņi var saņemt no sava farmaceita.
  • Aptieku īpašniekiem: ātri un viegli noskaidrot savu aptieku darba kvalitāti; novērtēt, vai sniegtā farmaceitiskā aprūpe ir uzlabojusies.
  • Veselības uzraudzības institūcijām un citiem veselības aprūpes speciālistiem:  ātri un viegli pārliecināties par aptiekās sniegto pakalpojumu un farmaceitiskās aprūpes kvalitāti, pārliecināties, ka standartam atbilstošās aptiekas sniedz kvalitatīvu pakalpojumu un cenšas pakalpojumu kvalitāti uzlabot.
  • Latvijas Farmaceitu biedrībai:  izvirzīt turpmākos mērķus profesijas attīstībai, daudz efektīvāk komunicēt par nozares attīstību un problēmām ar citiem veselības aprūpes speciālistiem, veselības uzraudzības institūcijām un sabiedrību.

Vēl gan nozīmīgais darbs nav pabeigts, jo vēl aizvien nozarē notiek publiska standartu apspriešana, saskaņošana ar VM, nostiprināšana normatīvajos aktos. Vēl nepieciešama standartizētu procesu aprakstu sagatavošana, kurus aptiekas varēs pielāgot, labas prakses rokasgrāmata, standartizētu konsultāciju vadlīniju sagatavošana, citu palīgmateriālu, informācijas atbalsta sistēmas izveide, dokumentācijas sistēmas izveide e-veselības ietvaros, standartizācijas sistēmas izveide, uzraudzības sistēmas izveide, tālāka kvalitātes sistēmas attīstīšana, uzturēšana, motivācijas sistēmas izveidošana…

Šo daudzo pasākumu kopumam jau tuvākajā nākotnē būtu jānodrošina farmaceita kā neatkarīga, kompetenta, profesionāla veselības aprūpes speciālista loma visā veselības aprūpes sistēmā.

 

Elīna Badune

 

E. Badunes foto.

 

Viens komentārs

  1. Ok, būs standarts manam darbam. Bet ko tas reāli nozīmēs praktiskajā darbā? Algoritms kā darboties visās aptiekas dzīves situācijās?

Jūsu komentārs

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.Atzīmētie lauki ir obligāti *

*