Sākums » Farmācija » KP pagarinājusi termiņu aptieku tirgus dalībniekiem viedokļa sniegšanai par turpmāku konkurences izpēti aptieku tirgū
KP pagarinājusi termiņu aptieku tirgus dalībniekiem viedokļa sniegšanai par turpmāku konkurences izpēti aptieku tirgū

KP pagarinājusi termiņu aptieku tirgus dalībniekiem viedokļa sniegšanai par turpmāku konkurences izpēti aptieku tirgū

Konkurence padome (KP) pagarinājusi termiņu, kurā farmaceitisko izstrādājumu mazumtirdzniecības tirgus dalībnieki var sniegt priekšlikumus un komentārus par dokumenta “Skaidrojums par farmaceitisko izstrādājumu mazumtirdzniecības specializētajos veikalos (aptiekās) ģeogrāfisko tirgu” ziņojumā izdarītajiem secinājumiem, tostarp turpmāku konkurences izpēti aptieku tirgū, aģentūra LETA noskaidroja padomē.

Termiņš pagarināts, jo daži tirgus dalībnieki vēl nav snieguši savus priekšlikumus. Padomē cer, ka viedokļu iesniegšanu varēs noslēgt šajā nedēļā.

Vienlaikus KP skaidro, ka patlaban saņemtajos viedokļos saskatāms, ka tirgus dalībniekiem rada bažas KP skaidrojuma projekts kontekstā ar Ministru kabineta noteikumu “Aptieku un aptieku filiāļu izvietojuma kritēriji” piemērošanu, kur tirgus dalībnieki uzsver, ka licenču skaits aptieku atvēršanai ir ierobežots apdzīvotā vietā, līdz ar to nav sašaurināms konkrētais ģeogrāfiskais tirgus, kā arī to, ka farmācijas nozare ir stingri regulēta un nav salīdzināma ar plaša patēriņa preču mazumtirdzniecības tirgu.

KP uzsver, ka skaidrojuma projekta mērķis nav padziļināta farmācijas tirgus izpēte, kā arī tā mērķis nav panākt grozījumus farmācijas jomu regulējošos normatīvajos aktos vai kādā veidā ietekmēt to piemērošanu.

Skaidrojuma mērķis ir papildināt un skaidrot KP praksi, kā arī sniegt ieskatu, kā konkurences tiesībās būtu definējams farmaceitisko izstrādājumu mazumtirdzniecības aptiekās ģeogrāfiskais tirgus, izmantojot kā vienu no metodēm – izohronus un izolīnijas.

KP ieskatā konkrētais ģeogrāfiskais tirgus minētajā gadījumā ir mainīgs lielums, kurš ir nosakāms izvērtējot katru individuālu gadījumu, ņemot vērā patērētāju paradumus, pieprasījuma un piedāvājuma pusi, kā arī spēkā esošos normatīvos aktus, kas minētajā gadījumā ir uzskatāmi par tirgus barjeru, jo aptieku tirgus ir stingri regulēts, ir ierobežots licenču skaits aptieku atvēršanai, kā arī ir jāņem vērā, ka ir ierobežots skaits speciālistu, kas var strādāt aptiekās.

KP norāda, ka skaidrojuma projektam ir informatīvs raksturs un tas neietekmē tirgus dalībnieku iespējas sniedzot apvienošanās ziņojumus vai citos gadījumos, kad definējams konkrētais ģeogrāfiskais tirgus, skaidrot ietekmētā tirgus robežas par pamatu ņemot KP praksē konstatēto vai sniedzot savus padziļinātus un pamatotus apsvērumus par ģeogrāfiskā tirgus definīciju atbilstoši konkurences tiesībās pastāvošajiem kritērijiem.

LETA jau vēstīja, ka KP pērn decembrī publicēja skaidrojumu par farmaceitisko izstrādājumu mazumtirdzniecības specializētajos veikalos ģeogrāfisko tirgu, kurā secināja, ka, vērtējot konkurences apstākļus farmaceitisko izstrādājumu mazumtirdzniecības tirgū, konkrētā ģeogrāfiskā tirgus definēšana pēc ģeogrāfiskās vienības – apdzīvotas vietas – nesniedz pilnīgu un precīzu informāciju un priekšstatu par tirgu.

Ņemot vērā, ka KP ir saņēmusi jautājumus no farmaceitisko izstrādājumu mazumtirdzniecības tirgus dalībniekiem par ziņojumā iekļauto informāciju, KP publiskās konsultācijas ietvaros aicināja farmaceitisko izstrādājumu mazumtirdzniecības tirgus dalībniekus sniegt priekšlikumus un komentārus par ziņojumā izdarītajiem secinājumiem.

Saskaņā ar publisko ziņojumu, skaidrojumā par farmaceitisko izstrādājumu mazumtirdzniecības specializētajos veikalos ģeogrāfisko tirgu, KP, pēc patērētāju aptaujas, veikusi trīs secinājumus.

Pirmkārt, padome secinājusi, ka patērētāju paradumi norāda, ka nav pamata aptieku tirgus konkrētā ģeogrāfiskā tirgus noteikšanai izmantot ģeogrāfisko vienību – apdzīvota vieta, jo noteikumos par aptieku un aptieku filiāļu izvietojuma kritērijiem apdzīvota vieta skaidrota kā ģeogrāfiskais kritērijs aptiekas atvēršanai, lai veicinātu racionālu aptieku izvietojumu, nevis vērtētu konkurenci starp aptiekām.

Otrkārt, secināts, ka patērētāju paradumi aptieku tirgū sakrīt ar patērētāju paradumiem ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības tirgū, proti, patērētājs izvēlas tuvāko pakalpojuma sniedzēju. Patērētāju aptaujā secināts, ka vairākums patērētāju ceļā uz aptieku pavada īsu laiku – piecas līdz 15 minūtes.

Treškārt, KP secinājusi, ka konkrētais ģeogrāfiskais tirgus farmaceitisko izstrādājumu mazumtirdzniecības tirgū nosakāms, izmantojot izohronu un izolīniju palīdzību, kā tas ir nostiprināts KP praksē, nosakot konkrēto ģeogrāfisko tirgu ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības tirgū.

www.farmacijaic.lv

Jūsu komentārs

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.Atzīmētie lauki ir obligāti *

*