Sākums » Farmācija » Pretēji ģimenes ārstiem aptiekas ir apmierinātas ar e-receptes darbību
Pretēji ģimenes ārstiem aptiekas ir apmierinātas ar e-receptes darbību

Pretēji ģimenes ārstiem aptiekas ir apmierinātas ar e-receptes darbību

Šobrīd līgumus par E-veselības sistēmas lietošanu ir noslēgušas gandrīz visas aptiekas (99 %), un to aktīvi lieto ne vien Latvijas lielāko aptieku tīklu farmaceiti, bet arī mazās aptiekas Rīgā un reģionos, ziņo Nacionālais veselības dienests (NVD). Aptiekas atzīst, ka vēlētos, lai ārsti papīra recepšu vietā aktīvāk izrakstītu e-receptes, tā atvieglojot ne vien pacientu, bet arī farmaceitu ikdienu, norāda NVD. Taču, kā ārsti vairākkārt ziņojuši – sistēmas darbība ir ļoti lēna un patērē pārāk daudz ārstu laika, ko varētu izmantot tieši sarunai ar pacientu un viņa tiešai ārstēšanai.

Lai pārliecinātos par aptieku gatavību un līdzšinējo pieredzi e-veselības lietošanā, kā arī noskaidrotu farmaceitu atsauksmes un viedokli, NVD e-veselības speciālisti apmeklējuši un klātienē aptaujājuši aptuveni 100 aptiekas, kurās līdz oktobrim pārdots visvairāk e-recepšu medikamentu.

Vizīšu laikā speciālisti saņēmuši apstiprinājumu, ka gandrīz visas apmeklētās aptiekas un to darbinieki ir apmācīti un gatavi darbam ar e-veselības sistēmu. Savukārt tām aptiekām, kurām radušies jautājumi par portāla lietošanu, no NVD puses nodrošināts informatīvais un tehniskais atbalsts, kā arī turpmāk tiks organizētas papildu apmācības farmaceitiem un farmaceitu asistentiem un aptieku informācijas sistēmu izstrādātājiem.

NVD jaunākie dati liecina, ka pēdējā laikā ļoti strauji pieaudzis izrakstīto e-recepšu skaits – no 70 tūkstošiem oktobra sākumā līdz 209 tūkstošiem uz šo brīdi (5. decembri). Savukārt pēdējo divu nedēļu laikā izrakstīta viena piektā daļa jeb 42 tūkstoši no visām e-veselības sistēmā izrakstītajām e-receptēm. Turklāt aptiekās līdz šim izmantoto e-recepšu skaits sasniedzis jau vairāk nekā 135 tūkstošus, informē NVD.

Vienlaikus e-veselības speciālisti pārliecinājās, ka daudzviet Latvijas reģionos ir izveidojusies laba sadarbība starp ārstniecības iestādēm un tuvumā esošajām aptiekām. Farmaceiti atzinuši, ka kopīgi ar kolēģiem pārbaudījuši – ārstniecības iestādes 2. stāvā izrakstītā e-recepte pacientam ir pieejama jau tad, kad viņš ir nokāpis uz 1. stāvā esošo aptieku. NVD pārstāvji apliecinājuši, ka e-recepte ir redzama e-veselības sistēmā uzreiz pēc tās izrakstīšanas.

Lai iedzīvotāji varētu viegli atpazīt ārstniecības iestādes un aptiekas, kurās jau lieto E-veselību, tajās ir izvietotas apaļas uzlīmes – “šeit lieto e-veselību”. Tāpat iedzīvotāji tiek aicināti izmantot e-veselības portālā www.eveseliba.gov.lv pieejamo interaktīvo karti, lai noskaidrotu, kuras iestādes jau parakstījušas līgumus par e-veselības lietošanu.

Jautājumu gadījumā par e-veselības lietošanu iedzīvotāji ir aicināti zvanīt e-veselības lietotāju atbalsta dienestam pa tālruni 67803300, bet ārsti un farmaceiti – pa tālruni 67803301 (katru dienu no plkst. 8.00 līdz 20.00).

Tikmēr Latvijas Ģimenes ārstu asociācija (LĢĀA) savā biedru sapulcē lēmusi, ka daļu e-receptes lietos tikai tad, ja katras receptes izrakstīšana neaizņems ilgāk kā 60 sekundes janvārī, ilgāk kā 30 sekundes februārī, bet pārējās e-receptes izrakstīs tad, ja tas netraucēs pacientu ārstēšanas darbam. Turklāt LĢĀA reģistrēs e-veselības sistēmas tehniskās darbības trūkumus, apkopos tos un nosūtīs NVD.

Ģimenes ārsti biedru sapulcē uzklausīja kolēģu un speciālistu atzinumus par e-veselības sistēmas darbības izpēti. Kolēģu un speciālistu sniegtā informācija liecina, ka ārsta iespējas lietot e-veselības sistēmu ir būtiski ierobežotas sistēmas darbības trūkumu dēļ.

Sistēmu kopā ar ģimenes ārstu testējis arī informācijas tehnoloģiju speciālists, Latvijas Universitātes pētnieks Ilmārs Poikāns, kas atzinis to par lēndarbīgu un neefektīvu. Viņš norādījis, ka neviena darbība sistēmā, pat visvienkāršākā, nenotiek ātrāk par 4-5 sekundēm. Un, tā kā dators bijis pieslēgts “Lattelecom” optiskajam internetam, un datora noslodze bija tikai pāris procentu, pētnieks secinājis, ka vaina ir serverī, ko nodrošina NVD. Poikāns secinājis, ka pie šādas sistēmas darbības ar roku izrakstīt receptes ir ātrāk, it sevišķi, ja tās sagatavo ārsta palīgi. Viņa ieskatā ģimenes ārstu pretenzijas pret pašreizējo portālu eveseliba.gov.lv ir pamatotas.

www.farmacija-mic.lv

 

6 komentāri

  1. Kur ir LFB viedoklis un jaunās priekšsēdētajas viedoklis. Vai nevajadzētu izteikt oficiālu novērtējumu.

  2. Čakšai rakstījāt?
    – Nē.
    Domājat, viņa te lasa?
    – Jā.
    Nepareizi :))))

  3. Netrako! Protams,ka ir visādas “nedaģelkas” ,piem. tiek piedāvāti insulīni ar neesošam devām,tiek piedāvāts Stirola Omeprazols.kurš LV nav reģistrēts. Meiteni,kas strādā 2 aptiekās,nezkāpēc pusgada garumā nevar pieslēgt 2. aptiekā,kaut gan reāli līdz 1. javārim ir 2,5 nedēļas, un vēl visādas lietiņas un sīkumi …
    Mums ir maza aptieciņa,ar mazu tautas plūsmu,tāpēc nav problēmu receptes atprečot pēc KZS papīra formāta un ,kad klients aizgājis,tad visu kārtīgi savadīt e-veselībā,jo darbošanās ar to ir 3 x lēnāka kā ar grāmatiņu.
    Laura,iedzer buldurjāņus,jo tāpat ne ārsti,ne farmaceiti neko šajā lietā mainīt nevar… Ko lai dara,ja VM ir tik stulbi IT speciālisti?

  4. [b]Пополение баланса Авито (Avito) за 50%[/b] | [b]Телеграмм @a1garant[/b]

    [b]Приветствую вас, дорогие друзья![/b]

    Будем рады предоставить Всем вам услуги по пополнению баланса на действующие активные аккаунты Avito (а также, абсолютно новые). Если Вам нужны определенные балансы – пишите, будем решать. Потратить можно на турбо продажи, любые платные услуги Авито (Avito).

    [b]Аккаунты не Брут. Живут долго.[/b]

    Процент пополнения в нашу сторону и стоимость готовых аккаунтов: [b]50% от баланса на аккаунте.[/b]
    Если нужен залив на ваш аккаунт, в этом случае требуются логин и пароль Вашего акка для доступа к форме оплаты, пополнения баланса.
    Для постоянных заказчиков гибкая система бонусов и скидок!

    [b]Гарантия: [/b]

    [b]И, конечно же ничто не укрепляет доверие, как – Постоплата!!![/b] Вперед денег не просим…

    Рады сотрудничеству!

    [b]Заливы на балансы Авито[/b]
    ________

    аккаунт для авито с мобильного
    развод на авито с переводом денег на карту
    кошелек авито не пополняется
    авито дам денег в долг
    мошенники на авито просят номер карты как вернуть деньги

  5. Drausmas, cik melīga informācija!!!
    FARMACEITI nav apmierināti ar šo sistēmu. E-recepšu izsniegšana tādā izskatā, kāda tā ir tagad NAV NORMĀLA, tā ir ņirgāšanās par medicīnas darbiniekiem!!! Kurā aptiekā Jūs bijāt? Aizgājāt uz vienu tīklu, sapratāt, ka farmaceitei NAV izvēles, kā izsniegt tādā sistēmā zāles un viss?!! Tas nozīmē, ka VISUS apmierina??? Kā var rakstīt par visām aptiekām??? Protams, ir farmaceiti, kuri nekad neprotestē, nezvana, neinformē, ka programma šausmīga, bet tas nenozīmē, ka VISĀ LATVIJĀ visi farmaceiti ir vienos priekos par tādu programmu. VISPĀR šausmas, ka var tā uzrakstīt par visām aptiekām!
    CIEN. ĀRSTI, lūdzu, turpiniet rakstīt receptes PAPĪRA formātā, lūdzu, neapgrūtiniet ne sev NE MUMS DARBU!!! Paldies, cienīsim viens otru!
    P.S. Tas, ka aptiekas pieslēdzas e-sistēmai, nenozīmē, ka viņi to atbalsta, vienkārši izejas nav!!!

    • Nakstputniņš

      Es piekrītu, ka pagaidām papīrs ir mazliet ātrāks nekā ē-veselības mājas lapa. Bet ja no 1. janvāra būs jāelektronizē visas tās papīra receptes, tad tas paņems divtik laika nekā vienkārši atprečot ē-recepti. Savukārt Ē-veselības sadaļa, kas integrēta piemēram MedInfo programā strādā raitāk nekā papīrs. Jācer, ka arī visas citas aptieku un ārstu programas sekmīgi integrēsies.

Jūsu komentārs

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.Atzīmētie lauki ir obligāti *

*