Sākums » Farmācija » Ko varam darīt, lai aptiekā mazinātu kļūdu risku? Ieteikumi farmaceitam
Ko varam darīt, lai aptiekā mazinātu kļūdu risku? Ieteikumi farmaceitam

Ko varam darīt, lai aptiekā mazinātu kļūdu risku? Ieteikumi farmaceitam

Apkopoju literatūrā un praksē rodamus ieteikumus par pasākumiem un ieradumiem, kas mums – farmācijas speciālistiem –  var palīdzēt rīkoties tā, kā esam nolēmuši, un neļaut farmaceitiskā aprūpē iezagties kļūdām.

  • Kārtība uz darba galda = kārtība galvā. Organizējiet savu darba vietu tā, lai tajā atrastos darbam nepieciešamie priekšmeti pietiekamā daudzumā. Lai tur ir tie priekšmeti, kurus patiešām lietojat (bloknots, mīļākā pildspalva, kalkulators) un tajā pusē – labajā/kreisajā, kā tieši jums ir ērtāk. Nekārtība uz darba galda, recepšu kaudze un haotiska darbību secība veicina kļūdas.
  • Katrai lietai sava vieta. Nav vēlams uzglabāt zāles vai medicīnas preces dažādās vietās. Agri vai vēlu tas noved pie kļūdas – līdzekļa ar beigušos derīguma termiņu pārdošana, kļūdas inventarizācijā. Aptiekas kolektīvam jāvienojas par katras preces uzglabāšanas vietu un pārdošanas secību, ievērojot derīguma termiņu. Diemžēl risku paaugstina arī viena ražotāja dažādu medikamentu līdzīgi iepakojumi.
  • Pārliecinieties par pareizu recepšu medikamentu izsniegšanu vismaz divas reizes. Atbilstībai jābūt četros kontrolpunktos: informācija receptē – sakrīt ar izsniedzamo medikamentu – sakrīt ar pacienta informāciju – sakrīt ar lietošanas norādījumiem uz iepakojuma.
  • Vienmēr lasiet recepti no sākuma līdz beigām.
  • Nesteidzieties un neļaujiet citiem sevi steidzināt! Klientam jāskaidrot katra darbība. “Lūdzu, uzgaidiet. Man jākonsultējas ar Jūsu ārstu, lai precizētu lietošanas biežumu.” Ar mierīgu darbošanos rosiniet klientus būt pacietīgiem. Ja apkalposit steidzīgi, klienti jutīsies kā parastā tirdzniecības vietā, nevis aptiekā.
  • Apkalpojot hronisku slimību pacientus, kam recepšu zāles tiek izsniegtas atkārtoti, centieties neizmantot frāzi “Lietošana zināma?”. Visdrīzāk atbilde būs “jā”, un ar to saziņa beigsies. Patiesībā pacienti nereti nepārzina savu zāļu lietošanu, lieto tās haotiski vai pavirši, nevēlas to atzīt, bet steigas dēļ atbild, ka viss ir zināms. Šāda apkalpošana ar laiku degradē farmaceita profesionālismu. Ieteicams sarumu sākt ar frāzi “Lietošanu noteikti zināt, bet norādījumi būs uz iepakojuma. Tātad [zāļu nosaukums] lietojat pa 1 tabletei vakarā […].” Šādam formātam ir daudz priekšrocību: tas uzlabo līdzestību, farmaceits atkārto savas zināšanas, apgūst zāļu lietošanas vadlīniju shēmas pie atšķirīgām diagnozēm, konstatē nesakritības ar ārsta sniegtiem norādījumiem, dubultmedikāciju un galvenais – farmaceits piedalās zāļu lietošanas uzraudzībā.
    Pārliecinieties par lietošanas nolūku jebkurā gadījumā, izsniedzot bezrecepšu medikamentus vai citas preces. Zīdaiņa ādas apstrāde ar kālija permanganāta graudiņiem vai rektālo supozitoriju perorāla lietošana – nav klienta muļķības apliecinājums, bet trūcīga apkalpošanas prakse no farmaceita puses.
  • Pieņemot pasūtījumu no klienta medikamentu vai medicīnas preču iegādei, ir svarīgi visu pierakstīto vēlreiz atkārtot, arī klienta kontakttālruni, pārrunāt aptuvenās izmaksas un apmaksas kārtību, pirms klients ir aizgājis un prece tiek pasūtīta. Tāpat pirms maksājuma apstiprināšanas farmaceits pārliecinās, ka klients redz un saprot, ko iegādājas, redz cenu un apstiprina savu pirkumu.
  • Farmaceitam ir labi attīstība intuīcija. Ja rodas šaubas, tās gandrīz vienmēr izrādās pamatotas. Ja šaubāties kaut nedaudz, labāk pārjautājiet klientam, palūdziet viedokli kolēģim vai sazinieties ar ārstu.
  • Neklusējiet par kļūdu un neslēpiet to. Labojiet to pēc iespējas ātrāk. Ne reizi darba gados neesmu piedzīvojusi, ka cilvēks dusmotos, ja tiek uzmeklēts. Tieši otrādi. Klienti nevis pārmet kļūdīšanos un uztver to par neuzmanības pierādījumu, bet par farmaceita rūpēm un tiekšanos uz precizitāti.

 

Vita Meškauska

www.farmacija-mic.lv

 

Rakstu sērijā izmantotie informācijas avoti:

Sākums:

Vai farmaceits mēdz kļūdīties?

Farmaceitiskā aprūpe ir pienākums, nevis izvēle. Aptiekā notikušu kļūdu gadījumu piemēri

Dalāmies ar kļūdām. Kauns nav kļūdīties, bet nespēt kļūdu atzīt un labot

VI informācija par iedzīvotāju neapmierinātību ar farmācijas speciālistiem 2023. gadā

2 komentāri

  1. Tieši tā, Ginta. Tas, kas šobrīd notiek aptiekās ir Drogu veikala līmeņa process un ņirgāšanās par farmaceitiem un klientiem. Farmaceitu profesionālā realizācija nav iespējama, vajadzīgi tikai pārdevēji ar farmaceitisko izglītību.

  2. Būtu jau labi, bet kā lai tā līgani un mierīgi izrunājas, ja citi elpo pakausī. Nereāli. Tā var ar dažus cilvēkus dienas laikā pagūt apkalpot. Diemžēl jāsaka, ka Latvijā nekāda farmaceitiskā aprūpe nenotiek

Jūsu komentārs

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.Atzīmētie lauki ir obligāti *

*